Kommende udstillinger

Sommer hele året – værker fra museets egen samling
29. maj – 2. september 2018

Blomsterne strutter, kærligheden trives, og farverne er klare og lysende. I Henry Heerups kunst er det sommer hele året. Kunstnerens positive og åbne sind betød, at han malede håbet og livsglæden ind i selv de mest alvorlige motiver.

I Heerup Museums sommerudstilling kan du se eller gense mange af Heerups kendte og elskede motiver. De farverige værker fra museets samling spejler Heerups glæde ved livet i alt dets mangfoldighed. Helt central var Heerups næsten euforiske glæde ved selve kunstens skabelse, som han ofte symboliserede i alt fra fostre, æg og livshjul til blomster, træer og dyr.

Få kunstnere har som Heerup forbundet kunsten med naturen. Selv om han var opvokset midt i København, var naturens elementer altid i centrum. Allerede som nyuddannet kunstner begyndte Heerup at hugge sine stenskulpturer og male sine malerier udenfor, først i lejede haver i Vanløse og fra 1945 i haven på Kamstrupvej i Rødovre.

I Heerups Have var natur og kultur uadskillelige rammer om menneskers liv. Dyr, træer og planter fungerer i hans værker på lige fod med mennesker. Det er især vilde planter som bjørneklo, hyld, røllike og valmuer, der har sneget sig ind i Heerups værker, ikke mindst fordi de groede lige dér, hvor han hver dag sad og malede. Men Heerup nød også de mange dyr, der kom på besøg, og det var afgørende for ham at passe de daglige ritualer med at fodre særligt fuglene og kattene. I en stor del af hans farverige malerier udfoldes hverdagsfortællinger om havens mylder af katte, snegle og fugle. Samtidig udforskede han også dyrevæsener fra folketro, religion eller eventyr med henblik på at skabe stærke fortællinger om mødet mellem natur og menneske.

Som sådan var Heerups Have stedet, hvor virkelighedens og fantasiens verdener smeltede sammen i store, symbolske malerier og fantasifulde skulpturer. På sommerudstillingen har vi samlet det bedste fra vores egen samling af Heerup værker i maleri og grafik, sten og skrald.

 

Atomblomster – Heerup og Den Kolde Krig

14. sept. 2018 – 27. januar 2019

D. 7. september åbner Heerup Museum særudstillingen Atomblomster - Heerup og Den Kolde Krig, der sammenstiller malerier og skulpturer af Henry Heerup med kulturhistoriske genstande fra en modsætningsfyldt tid.

Under Den Kolde Krig var truslen om den altødelæggende atombombe en uundgåelig del af almindelige menneskers hverdag. Samtidig rummede efterkrigstiden vigtige teknologiske, sociale og medicinske udviklinger, som var kilder til både fascination og fremtidsoptimisme. Den Kolde Krigs uforsonlige modsætninger var som skabt til Henry Heerups billedunivers, men kun få forbinder den livsglade kunstner med atombomber, rumkapløb og militæranlæg.

Gennem en lang årrække har Heerup Museum indsamlet viden om Heerups værker fra perioden 1950-75 med fokus på tidstypiske emner som fredsbevægelser, forstadsboom og velfærdsstat samt militær oprustning, luftværnssirener og propaganda. Udstillingen vil via værker fra museer, organisationer og private ejere udgøre et nyt kapitel i fortællingen om Heerups folkelige engagement og unikke kunstneriske univers.

Udstillingstitlen ”Atomblomster” er hentet fra en af Heerups egne værktitler og udgør i sig selv en fin sproglig reference til det modsætningsfyldte i tiden: troen på vækst overfor angsten for ødelæggelse. Denne udstilling undersøger, hvordan Heerup, som en mand af sin tid, gang på gang omsætter virkelighedens nye følelser og fænomener til fantasifulde og vedrørende visuelle fortællinger.

Værkerne vidner om en kunstner, der ikke var bange for at konfrontere livets skyggesider, men som insisterede på, at de altid burde følges med håbet og kærligheden.
I hans billedsprog bliver selv det mest urovækkende gjort genkendeligt og mindre farligt gennem fantasiens og eventyrets linse. Udstillingen giver således Den Kolde Krig et menneskeligt ansigt, idet vi ikke alene låner Heerups kunstneriske blik, men også ser historien filtreret gennem populærkulturen.

Trods afstand i tid er Den Kolde Krig stadig nærværende, ikke mindst på Vestegnen. Markante steder som beskyttelsesbunkere, kommandocentral, atomkirkegård mm. indgår i bybilledet, om end vi ofte ikke har blik for det. Udstillingen fortæller nu historien om Den Kolde Krig på Vestegnen både historisk og kunsthistorisk set og lægger sig i forlængelse af Oplevelsescenter Vestvolden og Rødovre Biblioteks fælles formidlingsprojekt ”Rødovre og Den Kolde Krig. Krig og samfund på kanten af København 1945-1990”.